Akkuarvoketjujen kilpailukykyvertailussa Suomi on globaalisti TOP 5:ssä. Maamme kilpailuvaltit korostuvat Power Coastilla eli Kotka-Haminan seudulla. Tähtäämme kansainväliseksi akkutoimialan teolliseksi keskittymäksi vuoteen 2027 mennessä. Alueella on käynnissä tällä hetkellä kolme merkittävää hanketta.
Tutustu hankkeisiin > Katso yhteystiedot >
Sähköistyvä maailma tarvitsee akkuja kiihtyvällä tahdilla. Globaalisti akkujen kysynnän on ennustettu kasvavan vuosittain noin 27 % vuoteen 2030 asti, mikä vastaa akkuja yli 37 miljoonaan sähköautoon. Akkukennojen markkinoiden on ennustettu saavuttavan 400 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä.
Akkuarvoketjujen globaalilla ranking-listalla Suomi sijoittuu kilpailukyvyltään viiden parhaan joukkoon, Euroopan maista Suomi on kakkosena Saksan jälkeen (BloombergNEF 2/2024). Suomen vahvimmat kilpailuedut ovat tällä hetkellä kriittiset materiaalit, vastuullisuus, infrastruktuuri sekä tutkimus ja kehitys.
Akkuteollisuus Suomessa kehittyy voimakkaasti vastaamaan kasvavaan litiumakkujen kysyntään. Suomen kilpailuedut korostuvat Kotka-Haminan seudulla eli Power Coastin alueella. Täällä on vahva teollinen perimä, osaamista, valmis infrastruktuuri ja loistavat logistiset yhteydet.
Lisäksi paikallisilla oppilaitoksilla on kaikilla tasoilla kyky kouluttaa alalle uutta työvoimaa. Akkuklusterin ympärille on rakentumassa tiivis koulutus- ja T&K-organisaatioiden yhteistyöverkosto, joka panostaa opetukseen ja teknologian kehittämiseen. Erityisesti LUT, Xamk ja Ekami työskentelevät tiiviisti alueellisten alan toimijoiden kanssa.
Investointien yhteenlaskettu arvo on miljardeja euroja. Merkitys talousalueelle on erittäin suuri. Rakentamisvaiheen suora työllisyysvaikutus on noin 180 henkilötyövuotta ja tuotannon suora työllisyysvaikutus on noin 3600 htv. Työllistävät kerrannaisvaikutukset ovat rakentamisaikana noin 30 000 ja tuotantovaiheessa noin 13 400 htv.
Hamina
Hankkeeseen perustettu CNGR Finland Oy on CNGR:n ja Suomen Malminjalostuksen hanketta varten kesäkuussa 2020 perustettu yhteisyritys. Ympäristölupa ja toiminnan aloittamislupa myönnetty helmikuussa 2024. Teollisuustontin koko on 45 hehtaaria.
Tuotannon kapasiteetti on noin 60 000 tonnia/vuosi, joka vastaa noin 900 000 sähköauton tarpeita. Suora työllistämisvaikutus on noin 150 henkilöä plus kerrannaisvaikutukset muille aloille.
Prekursorimateriaalitehtaan yhteyteen kaavaillaan akkumateriaalien kierrätys- ja esikäsittelylaitosta.
Kotka, Keltakallio
Hanketta vie eteenpäin vuonna 2024 perustettu Easpring Finland New Materials Oy, josta pörssinoteerattu Beijing Easpring Material Technology Co., Ltd omistaa 70 prosenttia ja Suomen Malmijalostus 30 prosenttia. Hankkeelle on varattu 80 hehtaarin teollisuustonttti.
Tuotannon ensimmäisessä vaiheessa kapasiteetti on 60 000 tonnia/vuosi, joka vastaa noin 750 000 sähköauton tarpeita.
Kotka, Keltakallio
Ympäristövaikutusten arviointi käynnistynyt Kaakkois-Suomen ELY-keskuksessa. Myös teollisuustontin valmistelu käynnistynyt.
Investoinnin arvo on noin 4,8 miljardia euroa ja arvio työllisyysvaikutuksista noin 20100 henkilötyövuotta. Suunniteltu tuotannon kapasiteetti on noin 60 GWh, joka riittää yli miljoonan sähköauton tarpeisiin.
Kotkan kaupunki valmistelee Keltakallion teollisuusaluetta ja infrastruktuuria kilpailukykyisen ja kestävän akkuteollisuuden sijoittumiselle.
Keltakalliolle on sijoittumassa katodiaktiivimateriaalia valmistava CAM-tehdas ja sinne on myös suunnitteilla kennotehdas.
Cursor Oy:n Invest In vastaa Power Coastin koordinaatiosta yhdessä Kotkan ja Haminan kaupunkien edustajien kanssa.
Lue Power Coast tiimin blogeja
Suomen Malmijalostus ylläpitää Kotkan ja Haminan hankkeiden urakoitsijarekisteriä.
Power Coast News 2030 luo uutiskatsauksen tulevaisuuden Itärannikolle. Akkuteollisuuden aikaansaama kasvu on lyönyt läpi koko kaakon alueen ja muutoksen tuulet puhaltavat uutta positiivista energiaa Suomen itärannikolle. Yritysten kasvu on lähtenyt räjähdysmäiseen nousuun, työpaikkoja syntyy kuin sieniä sateella ja muuttoautojen kolonnat tuovat uusia asukkaita tasaisena virtana. Uutisankkurina Sarah A.I. Virtanen