Power Coast: akkuklusterin oma ekosysteemi iskee kipinää Kotka-Haminan seudulla
Energia-alan eturivin toimijat uskovat paikallisen akkuklusterin mahdollisuuksiin
Dynaamisen akkuklusterin rakentaminen Etelä-Kymenlaaksoon on hyvässä vauhdissa. Power Coast -alustalta ponnistavat yritykset ja muut toimijat ovat vainunneet kansainvälisen markkinaraon, joka saattaa hyvinkin olla tulevien vuosikymmenien disruptiivisimpia jokerikortteja.
Elinkeinoyhtiö Cursor Oy:n projektipäällikkö Harri Eela uskoo, että paikallisen ekosysteemin iskun paikka on nyt.
”Laulun sanoin: hetki lyö. Meillä on Kotka-Hamina-seudulla kaikki mahdollisuudet tukea koko arvoketjua ja siivittää sen menestystä”, Eela toteaa.
”Seuraavan 2-3 vuoden aikana globaali akkuteollisuus hakee omaa uomaansa ja meidän on aktiivisesti tuotava esille omaa ekosysteemiämme ja infrastruktuuriamme”, hän toteaa ja lisää, että Kotkan ja Haminan kaupungit ovat jo tukeneet Power Coast -alustaa miljoonien panostuksilla. Toimijoille – nykyisille ja uusille – on tarjolla tontteja, logistiikkaratkaisuja ja osaavia partnereita niin bisnes- kuin tiedemaailmastakin.
Megatrendin harjalla menestykseen
Petteri Jernström Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta (Xamk) katsoo, että akkuklusterin synty komppaa tehokkaasti aikamme megatrendejä, kuten ilmastonmuutoksen vastaista taistelua ja kestävää kehitystä.
”Yhteiskunnan sähköistyminen ja akkujen valtavasti lisääntyvä tarve ovat tietenkin osa tätä kokonaisuutta.”
Jernströmin mukaan Power Coast -alusta on vasta alussa, mutta ekosysteemissä on jo paljon sellaista, jonka varaan voi rakentaa.
”Tässä on kyllä edellytyksiä elinvoimaiselle klusterille”, hän uskoo.
Koulutus ja tutkimus kirkkaana mielessä
Xamk tarjoaa jo nyt energiatekniikan koulutusta, josta Power Coast -partnerit voivat ammentaa – mutta tarvitaanko aloituspaikkoja lisää, sen näyttää aika.
”Varmasti säädämme opintomahdollisuuksia tarpeiden mukaan”, Jernström pohtii ja lisää, että myös tutkimusresursseja tullaan allokoimaan akkupuolelle yhä enemmän jatkossa.
Jyri Laakso Enersense International Oyj:stä on samoilla linjoilla Jernströmin kanssa: Etelä-Kymenlaaksoon on kertynyt paljon korkeatasoista energia-alan osaamista, jota voi hyvinkin valjastaa ”yhteisen lipun” alle.
”Enersense on ollut jo mukana useissa akkuprojekteissa ja on niistä kiinnostunut myös jatkossa”, Laakso toteaa. Yrityksellä on Kotka-Haminan seudulla noin 80 työntekijää.
Laakson mukaan nyt ollaan vielä vaiheessa, jossa alan toimijat opettelevat tuntemaan toisiaan ja miettivät, millaisia synergioita ekosysteemissä voi syntyä.
”Verkostoitumalla eri tasoilla keskustelua saadaan varmasti paremmin liikkeelle”, hän uskoo.
Satamat paljon vartijana
Se on selvää, että Power Coast -alusta nojaa Kymenlaakson alueen vahvaan logistiikan osaamiseen. Satamaoperaattori Steveco on yksi alan kovimmista toimijoista myös valtakunnallisesti; yritys käsittelee huomattavia volyymejä metsäteollisuuden ”luottopakkina” mm. Suomen suurimman yleissataman, HaminaKotkan, kautta.
Mia Brunila Stevecolta toivoo, että akkuklusteriin osallistuvat yritykset ymmärtävät kokonaiskuvan etenkin kansainvälisen toimeksiantajan näkökulmasta. Se on varmin tie win-win -tilanteeseen.
”Koemme tärkeäksi hakea aktiivisesti kumppanuuksia eri toimialoilta. Akkuihin liittyvä liiketoiminta on seudulle tervetullutta ja etenee palanen kerrallaan – ja bisnes poikii lisää bisnestä”, Brunila linjaa.
Hänen mukaansa seudun yritysten ”tilannekuva” uusista mahdollisuuksista kirkastuu koko ajan, mikä toivottavasti johtaa rohkeisiin – ja tuottaviin – peliliikkeisiin lähivuosina.
Leveät hartiat logistiikassa
Power Coastin toimijoille Brunila uskaltaa luvata ”vahvan logistisen selkänojan”: yrityksellä on laaja kokemus siitä, miten kuljetukset kannattaa hoitaa fiksusti ja kustannustehokkaasti.
”Voimarannikon” vetovoimaa lisää sekin, että seudulla porskuttaa – ilmeisen tyytyväisenä – yksi maailman tunnetuimmista globaaleista yrityksistä. Haminan Summaan asettunut Google on jatkuvasti laajentanut toimintojaan – ja on varmasti saanut monen muunkin ulkomaisen toimijan mietteliääksi etabloitumisliikkeiden suhteen.
”Google on toiminut tienraivaajana uusien kansainvälisten yhtiöiden saamisessa seudulle – ja sama vaikutus on varmasti myös jatkossa akkuteollisuuden kanssa”, pohtii Brunila.
Teksti: Sami Anteroinen
Kuva: HaminaKotka Satama Oy